Zdrowie bez tajemnic - eMedikon.pl >> Dolegliwości >> Zgrzytanie zębów – jak sobie z nim poradzić?

Zgrzytanie zębów – jak sobie z nim poradzić?

Zgrzytanie zębów – jak sobie z nim poradzić?
19:01 29/03/2017

Zgrzytanie zębami to inaczej bruksizm. Najczęściej jest spowodowane silnym stresem. Aby pozbyć się tego problemu, należy nauczyć się relaksować. Skutki choroby zminimalizuje szyna relaksacyjna.

Dlaczego zgrzytamy zębami?

Zgrzytanie zębów spowodowane jest nadmierną aktywnością mięśni, które poruszają żuchwą. Przyczyną bruksizmu jest silny lub przewlekły stres, różnego rodzaju lęki i nadmierne powściąganie emocji. Występowanie problemu stwierdza lekarz specjalizujący się w zaburzeniach czynnościowych narządu żucia bądź dentysta. Tego typu schorzeniami zajmuje się stomatologia. Stomatologia w Warszawie i w innych dużych miastach może pomóc rozwiązać dokuczliwy problem. W Warszawie specjalizuje się w tym klinika Supradent.

 

Jak przestać zgrzytać zębami?

Osoby zgrzytające zębami mogą zmniejszyć nasilenie problemu poprzez skuteczne relaksowanie się. Umiejętność rozluźnienia się w trakcie i po stresującej sytuacji pozwoli ograniczyć częstotliwość zaciskania szczęk, a nawet pozbyć się tego nieprzyjemnego nawyku. Pomocna może okazać się rozmowa z kimś zaufanym i podzielenie się swoimi troskami. W sukurs przychodzi też medytacja oraz picie ziołowych naparów uspokajających. Za pomocą zastrzyków z botoksu można zmniejszyć nadmierną aktywność mięśni żuchwy.

 

Masaż mięśni twarzy, szyi i ramion

Napięcie mięśni żuchwy można zniwelować np. masażem mięśni twarzy, szyi i ramion. Masowanie należy zacząć od czubka głowy, następnie przychodzi kolej na czoło, policzki, mięśnie żuchwy i szczękę. Kierunek masażu powinien być zstępujący: z góry w dół.

 

Rozluźnienie mięśni żuchwy

Ulgę osobom zgrzytającym zębami przyniesie również umiejętność rozluźniania mięśni żuchwy w stresujących sytuacjach. Aby rozluźnić mięśnie żuchwy, należy naprzemiennie otwierać i zamykać usta.

 

Ćwiczenia rozciągające a zgrzytanie zębów

Zgrzytanie zębów można ograniczyć poprzez zastosowanie ćwiczeń rozciągających, szczególnie okolicach szyi i głowy. Wykonuje się je w następujący sposób:

a) pochyl głowę w kierunku prawego ramienia, złap się za czubek głowy prawą ręką i delikatnie dociśnij; pamiętaj, aby w miarę możliwości odsunąć ucho od ramienia; w czasie wykonywania ćwiczenia patrz w górę i w skos, w prawą stronę; pozostań w takiej pozycji przez 30 sekund;

b) powtórz ćwiczenie, tym razem w lewą stronę;

c) pochyl głowę w prawą stronę, ułóż ręce za plecami, a następnie prawą ręką złap się za nadgarstek lewej ręki i delikatnie pociągnij ją w prawo – powinieneś poczuć rozciąganie szyi po lewej stronie; przytrzymaj ruch przez 30 sekund;

d) wykonaj ćwiczenie w drugą stronę

e) pochyl głowę do przodu i złap się za nią rękoma; wytrzymaj w tej pozycji około 30 sekund;

f) odchyl głowę; możesz podtrzymać podbródek złączonymi rękoma; stój tak przez 15-20 sekund.

 

Ochładzanie i ogrzewanie bolących mięśni twarzy

Na dolegliwości spowodowane zgrzytaniem zębów może pomóc przykładanie lodu na bolące mięśnie twarzy. W przypadku nagłego skurczu żuchwy pomocne jest natomiast stosowanie maści rozgrzewających i ciepłych okładów.

 

Zmiany w diecie korzystne dla osób, które zgrzytają zębami

Osobom cierpiącym na bruksizm odradza się żucia gumy i jedzenia twardych pokarmów, np. orzechów lub niektórych owoców. Tego typu posiłki wymuszają mocne zaciskanie szczęk. Jest to niekorzystne dla mięśni nadmiernie obciążonych przez zgrzytanie zębów.

 

Szyna relaksacyjna

Aby zniwelować skutki bruksizmu, można kupić specjalną szynę relaksacyjną. Zakłada się ją na noc, a jeśli to możliwe – także na kilka godzin w ciągu dnia. Szyna pozwala rozluźnić szczęki.

stomatologia stomatolog